Gelukkig hebben we de foto's nog - Reisverslag uit Sjanghai, China van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu Gelukkig hebben we de foto's nog - Reisverslag uit Sjanghai, China van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu

Gelukkig hebben we de foto's nog

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Maaike

29 Oktober 2013 | China, Sjanghai

Als laatste hotel voor deze reis hebben we een iets moois uitgezocht; een loft net buiten het centrum van Shanghai op de 16e verdieping van een mooi hotel, zelfs met een eigen keuken, dvd-speler en gasmasker (je weet maar nooit..)! Vanaf het balkon kunnen we met helder weer de skyline van Shanghai zien, met het Shanghai World Financiel Center (492 meter), Oriental Pearl Tower (468 meter) en de in aanbouw zijnde Shanghai Tower (632 meter). Het probleem is alleen dat het hier niet altijd helder is, de smog is hier niet zo erg als in Beijing maar het is hier nog steeds merkbaar. We hebben voldoende smog ingeademd voor de komende 10 jaar. Het is voor ons niet nodig om de komende paar jaar te gaan roken.

In Shanghai hebben we veel met het uitgebreide metronetwerk gereisd en hebben we een bezoek gebracht aan de Bund en zijn we naar de top van de Oriental Pearl Tower geweest. In ieder geval moet je daar geen last hebben van hoogtevrees. In deze toren is ook een achtbaan (het is en blijft China). Na een bezoek aan de oude stad en de 450 jaar oude Yu-tuin (een van de rijkst versierde tuinen van China) hebben we ’s avonds een boottocht op de Bund-rivier gemaakt.

Omdat we een langere tijd in Shanghai zijn geweest hebben we van hieruit ook een aantal andere plaatsen bezocht;
We zijn met de trein naar Suzhou gereisd, een stad die rond 504 bc is opgericht en die bekend staat om de versierde tuinen. Hier hebben we een bezoek gebracht aan Humble Administrator’s Garden. Rijke en hooggeplaatste politici woonden 500 jaar geleden in dit gebied en om hun rijkdom te tonen lieten ze weelderige aanleggen.

Met de bus zijn we naar Zhujiajiao gereden, een oud havenstadje met talloze kanalen, bruggen en pittoreske huizen. Deze stad wordt vanwege de gondelvaarten en de riviertjes ook wel het Venetië van het Oosten genoemd. Volgens de beschrijvingen is dit een rustig dorpje of klein stadje en ga je daarheen om het drukke stadsleven van Shanghai te ontvluchten. Nu hebben wij een andere opvatting van ‘klein dorp’, hier wonen namelijk ongeveer 60.000 mensen. Bij ons zou dat al een beste stad zijn, maar dat is natuurlijk niets vergelijken met de 23 miljoen inwoners van Shanghai. Met dit inwoneraantal is Shanghai trouwens de grootste gemeente ter wereld. Dat zorgt er ook voor dat alles hier nog groter is dat dan we in China al gewend waren. Als voorbeeld; we zijn vandaag naar het metrostation Xujiahui gereden, dit is een station waar 3 metrolijnen bij elkaar komen en waar 19 (!) uitgangen zijn. We hebben een kwartier gelopen om van de ene kant naar de andere kant te lopen, omdat we op zoek waren naar een winkelcentrum, waarvan er 6 binnen drie minuten loopafstand liggen, maar vanaf welke uitgang vertelde het verhaal niet.

In een buitenwijk van Shanghai, bij de onlangs geopende Free Trade Zone, kan je Little Holland vinden. Zoals veel grote steden een China Town kennen, hebben we Chinezen een Holland Town gemaakt. En aangezien wij al bijna een maand geen molen meer hadden gezien, móesten we hier natuurlijk een bezoekje aan brengen. Grachtjes, herenhuizen, het gebouw van de Bijenkorf en een molen, aan alles is gedacht. We voelden ons al bijna thuis, alleen was het hier lekkerder weer en hebben we geen kroket gezien.

Op een van de laatste dagen zijn we met de magneettrein van het vliegveld richting het centrum van Shanghai gereisd. Deze Maglev lijn is de derde in de wereld en de enige die open is voor commercieel gebruik. Op topsnelheid gaat deze trein 430 km/h, en is de 30,5 kilometer in ongeveer 5 minuten afgelegd. Over de weg terug deden we trouwens met de metro ongeveer een uur.
Er zijn hier heel veel sushi restaurants, die in vergelijking met Nederland ook nog eens heel voordelig zijn. Tijdens deze afgelopen week hebben we daarom ook al 4 keer sushi gegeten. Dat wordt weer moeilijk wennen als we weer terug zijn.

We hebben het Shanghai World Circus bezocht, een zeer indrukwekkende acrobatiek voorstelling die oude Chinese kunsten combineert met moderne technologieën.

En toen zat het er al weer bijna op, ruim drie weken zijn voorbij. Gemengde gevoelens; aan de ene kant heerlijk om weer naar ons mooie huis te gaan, aan de andere kant heel jammer dat de reis over is en dat we niet meer verder reizen (deze trip dan). We hebben het ontzettend naar ons zin gehad. Geen tegenslagen gehad, niet ziek geworden (op 2x een verkoudheidje na), en zo veel mooie dingen beleefd en gezien. We zijn in 12 steden geweest, hebben in 8 vliegtuigen gezeten (met overstaps meegerekend), acht treinen en bussen (van ‘kippenbussen’ tot slaaptreinen), 1 magneettrein, 3 boten, 1 achtbaan. We hebben de afgelopen maand 21.500 kilometer afgelegd waarvan 5.000 in China. Een enerverend en fantastisch avontuur.

• 29 Oktober 2013 - 16:24

Tineke:

Wat een leuke verhalen zijn dit weer, wie van jullie kan dit zo mooi opschrijven, misschien toch
    maar een ander beroep in de toekomst?! Mooie foto's en jullie zien er nog steeds goed uit, vooral die
    foto van Patrick op die glasbodem van een heel hoog gebouw, schitterend.
    Een goede reis gewenst en tot gauw. Dikke knuffel van ons

• 29 Oktober 2013 - 21:24

Cor En Reinie:

Hallo Maaike en Patrick
    Julliie hebben wel een indrukwekkende vakantie gehad.
    Daar kunnen jullie op terug kijken.
    We komen snel jullie foto's bekijken.

Groetjes en we wensen jullie een goede reis

• 29 Oktober 2013 - 22:17

Melissa:

Jeetje, wat hebben jullie veel gezien en gedaan zeg, echt fantastisch!
    Fijne terugreis en geniet nog even lekker na van alle bijzondere indrukken!

Veel liefs, Michel en Melis