Bye bye Beijing, hello Xi’an! - Reisverslag uit Xi'an, China van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu Bye bye Beijing, hello Xi’an! - Reisverslag uit Xi'an, China van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu

Bye bye Beijing, hello Xi’an!

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Maaike

13 Oktober 2013 | China, Xi'an

We zijn zojuist vertrokken met de trein vanuit Beijing. Over 12 uur komen we aan in Xi’an. We delen onze coupé met twee vriendelijke Chinezen. Op de laatste dag in Beijing zijn we naar de Tempel van de Hemel gegaan. Een tempelcomplex in een heel groot park. In het park waren er groepjes aan het Tai Chi-en, dansen en badmintonnen. Een hele leuke sfeer in het park. We hebben daar geluncht met dumplings. Erg lekker, kleine kans dat het met hond was, we gokken nog steeds op rundvlees. Gisteren hebben we op de valreep nog even pekingeend in Peking gegeten, dus alle to-do-dingen zijn afgestreept. We zijn nog een keer over de avondmarkt gelopen waar we dit keer naast de noedels ook een soort gekarameliseerde appels hebben gegeten, op een stokje uiteraard. Dat was een stuk vertrouwder dan spin (hoewel de dit soort appeltjes nog nooit hadden gezien).

In Xi’an hebben we een luxe hotel geboekt. Dat was wel even nodig na het eerste hotel in Beijing. Het hotel was op zich prima hoor, maar onze standaarden van schoon en netjes zijn gewoon anders. Het personeel was heel vriendelijk en deed erg zijn best voor ons. Ze praatten zelfs Engels. Bij aankomst mochten we kiezen tussen onze gereserveerde kamer of een ander. Nadat we de keuze hadden gemaakt om de mooiere te nemen kwam de dame van het hotel naar ons toe dat we een gratis upgrade konden krijgen naar de luxe familiekamer. Deze was toch niet bezet. Dus natuurlijk hebben we daarvoor gekozen, hadden we een extra bed om op te zitten en de backpacks op uit te stallen. Ideaal. De kamer was voor Chinese begrippen goed verzorgd, maar wij vonden het toch wat jammer dat er overal nog haren lagen en stofnesten in de hoeken. Gelukkig was de wc zo goed als schoon en hebben we met slippers aan kunnen douchen. Anders hadden we meteen in Nederland wat extra vaccinaties willen halen. Alles is smoezelig, muf en vochtig, dus daarom hebben we in Xi’an een hotel uitgekozen met (bijna) alleen maar positieve recensies.

Xi’an is een drukke stad en compacte stad, er wonen ongeveer 4 miljoen mensen in de stad en het lijkt erop dat ze zich allemaal verzamelen bij het treinstation. Het was daarom een heel gedoe om een taxi te vinden die ons naar het hotel kon brengen, zeker ook omdat taxichauffeurs lastige toeristen die geen Chinees praten liever laten staan. Na duidelijk gemaakt te hebben dat 4 kilometer lopen met een tas van 20 kilo geen optie was, hebben we toch een taxi kunnen regelen. Uiteindelijk hebben we die dag nog 13 kilometer over de oude stadsmuur gefietst, wat nog een hele prestatie was met ruim 30 graden. ’s Avonds zijn we langs de Bell- en Clock tower gelopen en hebben we onszelf voor 5 euro helemaal vol gegeten met lokale lekkernijen op de avondmarkt in de moslimwijk van de stad. De volgende dag stond een bezoek aan het Terracotta leger op het programma. Voor de variatie hebben we geen tour geboekt, maar hebben we de lokale bus genomen die ons in ongeveer 1,5 uur op de plaats van bestemming bracht. Dit koste omgerekend nog net geen 1 euro per persoon. Ter vergelijking: de tour die we vanuit het hotel konden boeken was 31 euro per persoon (exclusief de toegangskaarten). Na deze dag zit het verblijf in Xi’an er alweer op. Morgenmiddag nemen we de trein vanuit Xi’an naar Chengdu, een treinrit van ongeveer 16 uur die ons naar de stad van de reuzenpanda’s en de Sichuanpeper brengt.

• 13 Oktober 2013 - 12:48

Rosa:

Wauw! Wat maken jullie al veel mee! Klinkt echt super gaaf allemaal en gelukkig geen rare dieren meer gegeten (hopelijk dan ;-) )!!

In Nederland is het echt herfst op dit moment dus geniet maar lekker van het zonnetje daar :)

Knuffelen jullie ook een panda voor mij? Je mag hem eventueel ook meenemen.

Kus!

• 13 Oktober 2013 - 12:54

Rosa:

Is het eigenlijk wel zonnig of gewoon lekker warm? ;) x

• 13 Oktober 2013 - 13:40

Fokke Hoekstra:

Indrukwekkend hoor jongens, Blij dat de start in ieder geval zonder al te grote problemen is verlopen. We zijn benieuwd naar de rest van de avonturen.

• 13 Oktober 2013 - 14:22

Tineke:

Geweldig wat jullie allemaal doen en sportief, met die warmte sjouwen/lopen/fietsen, gelijk goed voor
    de lijn, kan geen kwaad haha. Wat een indrukken zullen jullie opdoen, ik neem mijn petje af voor
    jullie. Ik hoop dat de treinreis een beetje te doen is qua warmte en hygiëne. Veel met gel in de weer.
    Hier gaat alles goed, dikke knuffel.

• 13 Oktober 2013 - 14:35

Cor EnReinie:

Hallo Patrick en Maaike

Het is beter weer dan wat wij hier hebben. Jullie zijn echte avonturiers jullie zien tenminste wat! En eten bijzondere dingen,ik heb even wat speciaals opgezocht om te eten zongzi hebben jullie dat al eens gezien. Genieten jullie nog maar en de groetjes

• 14 Oktober 2013 - 08:03

Bas & Annemarie:

Zo te horen hebben jullie het erg naar de zin :-) Het is leuk al die dingen te lezen waar ik jaren terug ook eens ben geweest en vooral ook dat die Chinezen nog helemaal niets zijn veranderd ;-)

Een keertje een wat luxer hotel moet gewoon kunnen hoor! Jullie hebben vakantie :-)

Veel plezier bij de Panda's!

• 16 Oktober 2013 - 15:48

Hennie Hooimeijer:

hoi patrick van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    wat een mooie reis maken jullie ook leuk om het alle maal te lezen
    geniet er van en ook maaike van harte gefeliciteerd
    nog heel veel plezier daar
    groeten van ome arie tante hennie