Hiep, hiep, hoera! - Reisverslag uit Chengdu, China van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu Hiep, hiep, hoera! - Reisverslag uit Chengdu, China van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu

Hiep, hiep, hoera!

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Maaike

17 Oktober 2013 | China, Chengdu

Vanaf de 27ste verdieping van het Grand Club hotel hebben we een mooi uitzicht over de stad Chengdu. Nadat we hier met de nachttrein vanuit Xi’an om 5 uur ’s morgens aankwamen, konden we al vrij snel een taxi vinden en gelukkig ook al inchecken in het hotel. We hebben die dag ook veel kunnen ondernemen. Deze regio staat bekend om de reuzenpanda’s, we zijn daarom naar een panda onderzoeks- en fokcentrum geweest. Daar zijn een groot aantal panda’s (zowel de reuzenpanda als de rode panda) te bewonderen in grote openlucht verblijven. Omdat er ook panda’s worden gefokt, kon je de babypanda’s van 3 maanden oud ook bekijken. Dit centrum bevindt zich ongeveer 10 kilometer buiten de stad, en we hebben een taxi genomen om daar te komen. Als je hier in een taxi zit lijkt het net of je in een slechte aflevering van Wegmisbruikers zit, er rijden zoveel auto’s zo dicht langs elkaar zonder rekening met elkaar te houden dat het een wonder is dat we in de afgelopen week nog geen ongeluk hebben gehad. ’s Avonds hebben we in een vol restaurant met Chinezen de lokale specialiteit geprobeerd, de hot pot. Dat is een soort fondue met bouillon en een grote pan, en in ons geval met vis. Rob van de Smaakpolitie zou van de keuken niet vrolijk worden, maar het is zo goed bevallen dat we de laatste avond hier weer gaan eten, maar nu willen we de ‘spicy’ proberen, al weten we nog niet of dat een verstandige keuze is in deze regio die bekend staat om de pepers.

Op de verjaardag van Patrick zijn we met de lokale, langeafstand bus in 2,5 uur naar Leshan gereden, in deze plaats staat de Giant Buddha. Een boeddha van 71 meter die gedurende 90 jaar is uitgehakt uit de rots. In 713 is de Buddha gemaakt om bescherming te bieden aan passerende boten. We zijn daar via het naastliggende park naartoe gelopen. Je begint bij het hoofd en via een steile en smalle trap kan je naar beneden, naar de voeten van de boeddha. In de drukke perioden kan deze afdaling wel 2-3 uur duren, gelukkig waren we nu met een uurtje beneden. Het is zeer indrukwekkend om te zien, en het is ongelofelijk dat mensen dit hebben gepresteerd, we vonden het via de trap al vermoeiend om weer boven te komen.. ’s Avonds hebben we felicitaties nog even bekeken (Bedankt allemaal! Via Facebook krijgen we wel mails, maar we kunnen niet reageren want Facebook wordt hier geblokkeerd) en hebben we nog een borrel gedronken. Het flesje drank met 56% alcohol van 0,40 euro kwam nu nog goed van pas.

Het lijkt ook we steeds beroemder worden; iedereen wil met ons op de foto. Wat zullen we in veel Chinese fotoboeken pronken.

Vandaag doen we het rustig aan en gaan we de stad een beetje bekijken. Morgenmiddag vliegen we naar Lijiang. We zijn er achter gekomen dat het nog best lastig is om in China een vliegticket te boeken als je geen Chinees spreekt, maar het is gelukt met behulp van gebarentaal en Google Translate.

• 17 Oktober 2013 - 07:56

Klaartje:

Wat een schattige foto van die babypanda's zeg! En wat zien en doen jullie veel zeg! Super! Patrick, nog van harte. Ben benieuwd naar jullie volgende verslag!

• 17 Oktober 2013 - 19:24

Melissa:

Hi maaike en Patrick,

Wat ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen. Leuk om te lezen dat jullie op culinair gebied alles proberen.

Hoe gaat het backpacken daar?

Xx michel en melis

• 18 Oktober 2013 - 12:22

Tineke:

Hi Patrick en Maaike, bij het surfen naar de plaatsen waar jullie naar toe gaan, kwam ik ook jullie verslag tegen!! Wat geweldig dat het zo leuk is en ondanks dat het moeilijk is om in het chinees
    wat te regelen,( zal ongetwijfeld ook een onmachtig gevoel geven!) is het jullie toch maar weer gelukt.
    En wat een lieve panda's. doe mij er maar 1 voor mijn verjaardag?
    XXX

• 18 Oktober 2013 - 21:12

Cor En Reinie:

Hallo Maaike en Patrick
    Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven hoe voelt het om beroemd te zijn! Wat een gigantische boeddha dat vroeger de mensen dat gemaakt hebben zonder machines. Nou en die panda's zijn ook aandoenlijk vooral die kleintjes je zou ze zo meenemen.
    Dat zal wel een mooi uitzicht zijn van 27 hoog maar goed dat er een lift in is, je zou toch met de trap moeten.
    Nou groetjes veel plezier en genieten jullie er maar van.