Het land van de reizende automaat - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu Het land van de reizende automaat - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu

Het land van de reizende automaat

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Maaike

26 Februari 2015 | Japan, Kyoto

Dat Japan anders is dan andere landen die we in het verleden hebben bezocht wisten we wel, maar het is echt een wereld van verschil. Dit is het eerste land waar we vooraf onszelf daadwerkelijk hebben ingelezen, in de cultuur, de gebruiken en uiteraard de etiquette. Nouja, het thuis vooraf inlezen kwam er niet echt van, dus het werd inlezen in het vliegtuig, maar het gaat om het idee. Veel van de aspecten die in het 10 jaar oude ‘Japan in een notendop’-boek stonden, klopten nog aardig. We zijn pas 25 uur in Japan en het is opvallend om te zien dat dit land zo anders is dan de Westerse landen, maar ook anders dan de andere Aziatische landen. De mensen zijn hier erg op zichzelf, maar wel vriendelijk. Bij het betreden van een restaurant wordt iedereen uitgebreid begroet door het volledige personeel, een soortgelijke behandeling krijg je ook weer als je vertrekt. Uiteraard wel volledig in het Japans, dus het zou ook nog kunnen dat we worden uitgescholden, maar daar gaan we nog even niet vanuit. Dit begroeten is niet alleen gebruikelijk in restaurants, maar ook in winkels, treinen, etc.

Het is al leuk om hier op straat te lopen. Het zoeken van de juiste straat op basis van de borden is wel een uitdaging, we kunnen beide slecht Japans lezen en die tekens kunnen we ook slecht onthouden. Gelukkig heb je hier bijna overal wifi en nu hebben we zelfs internet op onze telefoon, dat maakt het navigeren een stuk eenvoudiger. Volgens mij zijn Japanners gek op automaten; overal is wel een automaat voor, naast de standaard kaartjesautomaat op het station ook de automaat om buiten alvast je eten te bestellen bij het restaurant en de automaten waar je blikjes en flesjes drinken kan bestellen. Deze drankautomaten staan gewoon buiten en dan niet één maar meestal drie bij elkaar en niet eens op iedere straathoek maar ongeveer om de 10 meter. Je kan zelfs blikjes warme (echt hete) koffie uit de automaat krijgen. En je gelooft het niet: deze automaten blijven gewoon staan! Ze worden niet omgegooid, ze worden beklad, niet opengebroken, helemaal niks!

Momenteel zitten we in de kogeltrein waarmee we vanuit Tokyo in sneltreinvaart naar Kyoto reizen. We zitten tweede klas (eigenlijk de standaard klasse) maar het lijkt wel de Nederlandse eerste klas. Comfortabele stoelen met verstelbare leuningen, veel beenruimte en veel opbergruimte. Zelfs nog een dame die af en toe met een karretje eten en drinken langs komt. We zijn op weg naar ons eerste AirBNB appartementje, een particulier appartement wat we via internet hebben geboekt. Japan is een duur land en gezien de kosten zijn we dit toch eens gaan proberen. We hebben afgelopen nacht in een hotel in Tokyo geslapen, best een goede buurt en best een goed hotel maar zeker geen topper. We betaalden daarvoor ongeveer 100 euro en daar kregen we een kamer van bijna 6 m2. Dat is dan 6m2 inclusief badkamer, serieus, geen grap. Volgens mij is onze badkamer thuis nog groter dan deze hele kamer. Alles zat er wel in en ik kan mezelf voorstellen dat Ikea in deze kamer inspiratie is komen opdoen, om alles zo compact en efficiënt mogelijk in te richten. Het leven in Japan is duur, en de beschikbare ruimte is ook nog eens beperkt, er is dus veel hoogbouw en huizen zijn klein.

De beste uitvinding die ooit is gedaan hebben we trouwens ook ontdekt; de verwarmde wc-bril! Echt, wat een briljant idee. Sowieso zijn de wc’s hier al zeer futuristisch, met veel lampjes, knopjes en geluidjes. De verwarmde wc-bril maakt het wel helemaal af, als leuke bonus trekken de meeste zelfs automatisch door als je opstaat, wat zou je nog meer wensen..?

• 26 Februari 2015 - 13:10

ROOS :

HALLO PATRICK EN MAAIKE FIJN OM TE LEZEN DAT JULLIE WEER GENIETEN VAN DE REIS IK KIJK AL WEER UIT NAAR DE VOLGENDE MAIL HET IS WEER EEN HELE BELEVENIS GENIET ERVAN ROOS

• 26 Februari 2015 - 15:37

Tineke En Fokke:

Hoi Patrick en Maaike,
    Fijn dat de reis al loopt als en trein!. Over trein gesproken, wat een luxe voor jullie
    na zo'n land als India. Ik heb erg gelachen tijdens het lezen van jullie ervaringen.
    En voor al die vriendelijke begroetingen, betaal je graag toch?
    Veel plezier verder. Liefs Tineke en Fokke

• 26 Februari 2015 - 17:10

Cor En Reinie:

Hallo Maaike en Patrick

Jullie hebben weer een heel mooi verslag gemaakt. Het is mooi om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben, al is de ruimte beperkt. Daarom zijn de Japanners ook niet zo groot, die passen hun aan naar de ruimte die er is. De trein is wel een hele belevenis met die snelheid een ritje maken. Groetjes en veel plezier.