Vega met extra koriander - Reisverslag uit Delhi, India van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu Vega met extra koriander - Reisverslag uit Delhi, India van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu

Vega met extra koriander

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Maaike

08 September 2014 | India, Delhi

Daar zitten we dan op de eerste dag van onze reis, buiten op het dakterras van het City Star hotel in Delhi, te wachten op onze maaltijd van vanavond. De keuze is gevallen op een gevulde tomaat voor Maaike en voor mij geroerbakte groente met cottage cheese, daarbij geserveerd met gekruid brood. Samen met de lunch van vanmiddag, gegrild brood met kaas, tomaat en komkommer en Chinese groente spring rolls, geeft dat wel een beetje het thema van de komende maand aan. Vele ongeruste vrienden, collega’s en bekenden hebben ons één ding op het hart gedrukt; eet gewoon geen vlees, dat voorkomt een hoop problemen en ongemakken. Er bestaat ook een term voor; de Delhi-belly. Dat klinkt leuk, maar de praktijk is toch wat minder. Alles wat je van bovenaf eet komt er van onderen vrij snel, met veel kracht en in vloeibare vorm weer uit. Scherp eten, het warme weer en slechte hygiëne zijn hier de veroorzakers van. Nu is het hier inderdaad warm, momenteel 32 graden om 19:15, en we hebben begrepen dat veel restaurants gewoon niet aan koelkasten doen. Waarom zou je je kippetje in de koelkast hangen, als die ook gewoon buiten in het zonnetje kan hangen.. In ieder geval is ie al bijna gaar als je hem gaat bereiden. In Azië hebben we nooit moeilijk gedaan over het eten van vlees of vis, en hebben we ook altijd ondefinieerbare sapjes uit plastic zakjes gedronken maar gezien alle verhalen slaan we deze keer toch maar over. Dus; vegetarisch eten, geen salade die is gewassen in kraanwater, geen ijs, geen sapjes maar wel 46x per dag je handen wassen, kijken of de fles water die je net hebt gekocht niet stiekem is gevuld met kraanwater (dat schijnt de gebeuren door dit met een naald onderin de fles te injecteren..) en zelfs je tanden te poetsen met water uit een fles. Ja, we doen het goed deze keer. Het zou toch eigenlijk onmogelijk moeten zijn om ziek te worden. Of onze theorie gaat werken moet natuurlijk nog blijken, dit is slechts de eerste dag van de ongeveer 25 dagen in India, maar tot nu toe gaat het goed.

Het verkeer is een terugkerend thema in onze verhalen. Steeds denken we dat het niet erger meer kan, maar dan is er toch weer het volgende Aziatische land. Hier in India (in Delhi in ieder geval), doen mensen niet aan verkeersregels. Nou, dat is niet helemaal waar, volgens de taxichauffeur hebben 50% van de weggebruikers geen verkeersregels, de andere 50% hebben wel verkeersregels maar die houden zich er niet aan. De manier om hier auto (of motor of bus of os en wagen) te rijden is gewoon vooruit stug kijken en toeteren, geen spiegels gebruiken, niet over je schouder kijken en zeker niet anticiperen op de capriolen van die bestuurder links van je. We hebben laatst een programma gekeken waarbij een Amerikaan op plaatsen gaat autorijden waar je dat als toerist beter niet kan doen, Delhi was daar een voorbeeld van. In die aflevering had een familie een nieuwe auto gekocht en de Amerikaan reed zoals wij dat ook zouden doen, met spiegels en over je schouder kijken, maar daar werden de familieleden in de auto zo zenuwachtig van dat ze dit te gevaarlijk vonden. Ik snap dat ook wel, het scheelde vandaag een aantal keer geen centimeters maar millimeters (en één keer scheelde het echts niets, toen was het een deuk). De volgende keer gaan we naar een land waar je normaal kan autorijden en niet steeds bang hoeft te zijn om een auto, fietser of aap aan te rijden in je taxi.

Inmiddels hebben we genoten van de gevulde tomaat en de gebakken cottage cheese was heerlijk. Als we deze vakantie alle dagen zo lekker kunnen eten, staat ons nog een culinair hoogstaande periode te wachten. Het was alleen jammer dat we nu drie keer gevraagd hebben om het eten zonder koriander te maken en dat we nu drie keer eten met koriander hebben gehad. In de zin; “No coriander..? Yes!” heeft de ‘Yes’ hier toch net een andere betekenis dan bij ons.

• 08 September 2014 - 18:35

Cor En Reinie:

Hallo Maaike en Patrick

Het is weer een mooi verslag. Het inderdaad heftig als je het hoort met het eten. We vinden jullie heel erg wijs dat jullie het zo doen. Zo te zien zijn er veel aapjes. Genieten jullie er maar van.
    Groetjes uit Breezand

• 08 September 2014 - 18:53

Melissa En Michell:

Hi maaike en patrick,

ik wil jullie niet helemaal ontmoedigen, maar ook mijn collega is ziek geworden zonder vlees te eten etc, maar hopelijk gaat dat bij jullie niet gebeuren.

Heel veel plezier, het zal vast een mooie reis worden.

Xx michel en melissa

• 08 September 2014 - 19:29

Fokke Hoekstra:

Hallo jongens,

Leuk zo snel al bericht.

Je weet toch dat geld een van de grootste bronnen van besmetiing is, hè? Dat kan ik ook toelichten, maar dat doe ik maar niet.

En de volgende keer in een land met normaal verkeer? Ik heb gehoord dat België ook erg mooi is, en heel normaal eten ook...

In ieder geval gaan jullie prachtige dingen zien. Hou ons op de hoogte.

Fokke

• 10 September 2014 - 10:39

Rosemarie:

Hallo Patrick en Maaike geniet van jullie mooie reis in India we kijken uit naar het volgende verslag en de mooie Foto"s we reizen een klein beetje met jullie mee en we genieten er van gr van uit Anna-Paulowna