Een warm welkom - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu Een warm welkom - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Patrick en Maaike - WaarBenJij.nu

Een warm welkom

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Maaike

04 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Het was alweer tijd om Ho Chi Minh stad te verlaten en dat vinden we eigenlijk helemaal niet erg. Dit was niet onze stad. Het verkeer is nog drukker dan in Hanoi en met het ontbreken van enige verkeersregels is het afleggen van een paar honderd meter al een grote beproeving. Op de eerste dag dat we aan zijn gekomen werden we al door vier verschillende mensen gewaarschuwd om zeker niet onze telefoons uit onze zak te halen, vooral in de avond was de kans op het stelen hiervan groot. Deze stad is anders dan het Vietnam wat we in Hanoi en Hoi An hebben leren kennen en waar wij ons prettig bij voelen, de oplichtingspoging van de taxi heeft waarschijnlijk ook niet bijgedragen aan een positief beeld. We hebben ons er uiteindelijk prima vermaakt met onder andere een bezoek aan de Mekong delta en we hebben nog nooit zoveel aan eten uitgegeven aan een diner, niet vanwege de hoge prijs, maar vanwege de overheerlijke gamba’s en dumplings. Uiteindelijk was de rekening voor ons avondeten bijna 500.000 dong, ongeveer 16,60 euro. Volgens mij hebben we nog nooit zoveel gamba’s gegeten als op die avond.

De chauffeur uit Hoi An had wel gelijk, in Saigon is het nog warmer. Het is een beetje alsof je constant in een föhn loopt, dat is best te doen als je stil zit maar als je een rondje door de stad loopt of als je een bezoek brengt aan het oorlogsmuseum, is dat best vermoeiend.

Dit verhaal typen we vanuit Phnom Penh, daar zijn we gistermiddag aangekomen. De vlucht duurde 27 minuten en waarschijnlijk waren we langer aan het rondrijden op het vliegveld dan aan het vliegen. We vlogen met een groot vliegtuig (2, 4, 2 stoelen), maar deze was bijna helemaal leeg. Volgens mij hadden we een stewardess per passagier. We voelde ons in ieder geval direct thuis, toen we in het hotel nog de tweede helft van de wedstrijd tussen Vitesse tegen Heereveen op tv konden bekijken.

Verder zijn we vooral heel blij dat ons wiegje in Nederland heeft gestaan. We zijn nu 1 dag in Phnom Penh, maar zo veel gezien.. Als de politie langsrijdt op een brommer, rent de helft van de bedelende mensen opeens de straat over. Heel veel mensen (kinderen) snuiven lijm uit een plastic zakje. Hoe jonger de kinderen, hoe verwilderder ze eruit zien. Er is zeer veel armoede en bovendien hebben alle oorlogen een grote impact op de bevolking gehad, als je ziet welke afschuwelijke acties door de Amerikanen in Vietnam (Vietnamoorlog) en door de eigen bevolking van Cambodja (Rode Khmer) zijn uitgevoerd, krijg je het wel even koud, ook al is het buiten 38 graden.

• 04 April 2014 - 18:00

Fokke En Tineke:

Dag jongens,
    Cambodja is de klappen die het gekregen heeft dus nog lang niet te boven. In ieder geval wel weer een hele ervaring en een hoop te zien (mooie vliegtuigen). En die rivier? Niet bepaald 'koel helder water'.

F+T

• 04 April 2014 - 19:37

Rosa:

Heftig hoor! Veel plezier! Xx

• 06 April 2014 - 09:25

Cor En Reinie:

Hallo Patrick en Maaike
    Mooi verslag hebben jullie weer gemaakt. Vietman en Cambodja zijn waarschijnlijk ook niet echt vakantielanden, maar dat is dan ook de schoonheid. Nog een paar dagen dan zit jullie vakantie er weer op, dus genieten jullie er nog maar van
    Groetjes uit Breezand